Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Jak se jezdí na singlspeed kole po městě? (od Jakuba Šedivého)

Zvažujete si pořídít městského singlspeeda? Tady máte pár poznatků od Jakuba Šedivého, který léta jezdí po Praze na kole a kterému se dostal do rukou náš putovní unykát.

82241869 10221681931417033 1269924406684024832 n

Foto: Na Dlouhém lánu

Ok...jezdil jsem po Praze zhruba 7 let na singlespeedu (na třech různých kolech s různým převodováním). Pak jsem na zhruba rok a půl přesedlal na zjednodušenou silničku s převodem 1x10 a agresivně závodní zadní stavbou (což byla spíš náhoda bazarové koupě poctivýho oceláku někomu původně pod nohy, než záměr). Všechna moje kola byla vybavena pro každodenní ježdění po Praze. Pláště (nedám dopustit na Marathon Plus - jestli tě štvou defekty na střepech a kamínkách z posypu, tak tyhle koupíš a jestli nejsi ultramagor, tak už je nezuješ), více či méně reflexních prvků, adaptéry na blikačky/světla pro jízdu za šera/tmy, samozřejmostí byly blatníky. Výjimkou bylo úplně první pražské kolo, kde jsem blatníky neměl do prvního možná druhýho deště - jsem zjistil, že nejen oblečení ale i kolo bez blatníků zbytečně trpí. A taky jsem každodenně jezdil. Anděl, Malá Strana, Letná, Bubeneč, Dejvice - ČVUT a zpět. No a kromě toho všechno možný a kde se dalo po Praze. Centrum křížem krážem, pak jeden čas Florenc, Karlín, Libeň, Vysočany, Hloubětín, Černý Most. Často i Jižní město, Roztyly, Spořilov, Michle, Jezerka, Nusle, Podskalí, Centrum. Pocítil jsem rozmach a coolness ježdění po Praze na kole. Chvíli, kdy k nám na gympl jezdil na kole jen Čižinský a kolem svojí maturity ještě nějakej Šedivý. No nic, tak jsem sem zatím napsal hezké řádky jenom o sobě. A teď to důležité.

Putovní unykát. Báječný nápad, vůbec jako celý Unykát, reuse starých ale poctivých oceláků do leštěnek, který umí majitele potěšit a zároveň zatáhnout. Nápad na sdílení universálního, maximálně jednoduchýho a tím pádem (téměř) bezúdržbovýho železa pro důkaz, že kolo je svoboda, v Praze obzvlášť. Dokázat i lidem, kteří váhají, jestli do toho jít po vlastní hlavě...Asi jo.

Okej, jak to bylo a stále s timhle kolem je. Pro mě to je lehce sportovní posez (mám dlouhý nohy, dlouhý ruce), ale řídíš velkorysý řidítka. Staromilec by napsal typ řidítek vlaštovka, ale svou masivností jsou to spíš křídla orlí. Máš pocit, že to máš pevně v rukách. Pražskou nedokonalou úpravu místních komunikací neregistruješ nijak rušivě. Naopak víš, co máš pod kolama. Tak akorát, abys mohl odhadovat budoucí čas a ovladatelnost celého stroje. Kolo vypadá na první pohled těžkopádně. Možná je to díky vysokým rudým ráfkům. Na druhou stranu není přehlédnutelné, je to Unykát! Pohledová těžkopádnost ale vezme za své při prvním rozjezdu. Skutečně mě to překvapilo, lehkost. Taky na kole není nic navíc, žádná přehazovačka vpředu, vzadu. Jeden převod. Poctivá ocel v trubkách a vzadu protišlapná brzda typu torpédo, chválim plastový udělátko proti padání řetezu (čili vzadu bez napínáku - super!).

Přední kolo nemá brzdu vůbec...Aha...počkat...Okej...co s tím v pražským provozu? Co s tím v pražských táhlých kopcích? Co s tím? Nic! Už jedeš, tak si zvykej. Kolo, který se do tý doby tvářilo, že ostříleným bicyklistům nemůže po jízdní stránce nic nabídnout, najednou ukazuje zoubky. A je to mazec...je pryč příjemně postupný nástup brzdného účinku ráfkových brzd a pozvolný dojezd ke křižovatkám. Pokud chceš skutečně brzdit, musíš začít šlapat - protišlapat a taky myslet. Tady je totiž zakopaná dvojakost a to, proč to bude celý fungovat. Pro začátečníka nebo kliďase je to geniální; pomalá, skoro houpavá jízda nizozemského stylu tomuhle nastavení fakt sedne. Lidem, co už něco v provozu najeli, umí dobře předvídat a jezdí řekněme více asertivně, nabízí zase extrémní feeling fixed gearu, fixky, dráhového pevného převodu. A jízdu v řízeném smyku. No a je jasno...K samotnému převodu tolik. K váze a zvoleným plášťům je to asi optimum. Příkladně, z Hradčanský k Prašnýmu mostu a dál Střešovickou se dá. Chotkovu bych neviděl jako optimista - stejně existuje lepší a bezpečnější trasa. Co dává smysl vyjet, vyjedeš. Co dává smysl spíš vyvést, prostě vyvedeš.

To kolo baví, je užitečné, jednoduché na údržbu a pochopení a poskytne zážitek víceméně každému. Moje měřítko pro každodenní ježdění nesplní, ale to ani nemá - má se točit, ať co nejvíc lidí pozná, co je to Unykát, co je kolo ve městě, co je to svoboda! Fandim!
Parafráze: !!!Na jakékoliv kolo (nejen) do provozu s rozumem!!!

Jakub Šedivý.

14615808 10210824274902406 2353181260130222291 o