Chcete si přestavět svoje kolo? Zvažujete jednopřevod nebo rovnou festku? Nebo chcete oprášit staré kolo a bojíte se, že Vám jeho převody nebudou vyhovovat? Následující článek Vám pomůže s výběrem vhodného zpřevodování Vašeho jízdního kola.
Na zpřevodování jízdního kola se lze koukat ze dvou hledisek: podle počtu převodů a podle typu pohonu.
Rozdělení podle počtu převodů
-Jednopřevod (single-speed)
-3 až 6 převodů
-6 a více převodů
Rozdělení podle typu pohonu
-festka
-volnoběžka
-torpédo
-nábojová převodovka
-volnoběžka s přehazovačkou
-volnoběžka s přehazovačkou a přesmykačem
- retrodirect
Počet převodů a typ pohonu předurčuje spoustu věcí:
-oblast použití kola
-pohodlí
-údržbu
-výběr vhodných komponentů
-vzezření kola
-cenu přestavby
Jak si tedy vybrat? Většinou to začíná tím, že něco chceme a na negativa moc nehledíme. Průšvih je, když o těch negativech vůbec dopředu nevíme. Následující řádky píšu z vlastních zkušeností a doufám, že Vás ušetřím zbytečných peripetií při výběru vhodného pohonu a zpřevodování.
„CHCI FESTKU“
Přesně tahle věta mě přiměla k mé první přestavbě. Chtěl jsem kolo bez zbytečností jako jsou brzdy, bowdeny, přehazovačky, přesmykače, blatníky. Čirou krásu kola oholeného až na samou dřeň cyklistiky. Festka není pro každého a musíte jí opravdu chtít. Pokud se točí zadní kolo, točí se i kliky. Brzdí se tlačením proti chodu klik a pokud přestanete šlapat zablokujete zadní kolo. Pokud z kopce dáte nohy ze šlapek dolu, už je jen horkotěžko vrátíte namísto a kolo se stává neovladatelným. Pokud spadne řetěz, kolo je takřka neovladatelné. Ale když jí miluješ není co řešit – FESTKA.
plusy/ mínusy
+ krása
+ naprostá technická jednoduchost
+ v podstatě bezúdržbové
+ váha
+ cena
- nepohodlí jednopřevodu
- brždění klikami nepohodlné
- je třeba se s tím trochu zžít
- pokud spadne řetěz, kolo je neovladatelné
„CHCI JEDNOPŘEVOD“
To jsem si řekl hned potom, co jsem si řekl „nechci festku“. Krása jednoduchosti zůstává, ale nemusím se tolik bát, že někde chytnu silniční lišej. Rozhodnout se můžu mezi torpédem a volnoběžkou.
TORPÉDO má v sobě zabudovanou brzdu aktivovanou zašlápnutím dozadu, jinak funguje jako volnoběžka. Teoreticky to může být jediná brzda na kole, protože má skvělé dávkování brzdné síly. Ale pozor, nesmí Vám spadnout řetěz. Jo, vlastně, silniční zákon požaduje mít druhou nezávislou brzdu.
plusy/ mínusy
+ vzhled jako festka
+ naprostá technická jednoduchost
+ v podstatě bezúdržbové
+ jednoduché ovládání
+ cena
- nepohodlí jednopřevodu
- pokud spadne řetěz, nemůžu torpédem brzdit
VOLNOBĚŽNÝ pastorek se při zastavení klik protáčí, potřebuji tedy brzdy ovládané pákami lhostejno zdali ráfkové, kotoučové či bubnové. Určitě ale dvě, přední i zadní! Jednou brzdou kolo nezastavíš, brzda by se velmi rychle opotřebovala a jízda by začala být nebezpečnou.
plusy/ mínusy
+ naprostá technická jednoduchost
+ ovládání jako na běžném kole
+ váha
+ cena
- nepohodlí jednopřevodu
- potřeba základní údržby
Jaký převod si vybrat na singlespeed se dočtete zde.
„CHCI JEDNOPŘEVOD, ALE…“
Aha a už jsou tu ta „ale“. V kopcovité české krajině se s jednopřevodem dá jezdit pouze na úkor pohodlí. Jak to ale zařídít, aby kolo mělo jen jeden pastorek a zároveň mělo více převodů. Je tu řešení: nábojová převodovka. Musíte počítat s lehce vyšší cenou než u ostatních možností, ale žádná raketa. Nábojové převodovky se dělají 3 až 11 stupňové, v kombinaci s torpédem, bubnovými brzdami i jako volnoběžky. Vybere si každý.
plusy/ mínusy
+ vzhled jako jednopřevod
+ v podstatě bezúdržbové
+ pohodlí více převodů
- váha
- cena
„CHCI ŘEMEN CARBON DRIVE“
Pak potřebuji rozebíratelnou zadní stavbu kola a pokud chci mít více převodů i nábojovou převodovku. Řemen se nedá rozpojit jako to jde s řetězem a tak musíte mít rozpojitelnou pravou část zadní vidlice, aby bylo možné řemen dostat do rámu. Kolo s řemenem je pro ty, kdo si tento luxus chtějí a mohou zaplatit. Ceny komponentů i speciálních rámů je vyšší.
plusy/ mínusy
+ lepší přenos síly na zadní kolo
+ řemen se nemusí mazat
+ neumažete si při jízdě oděv
+ pohodlí více předvodů
- nutnost nábojové převodovky
- nutnost rozebíratelné zadní stavby
- cena
„CHCI POHODLNÉ KOLO DO MĚSTA“
A nemůžu do kola příliš investovat. Lepší, aby na sebe kolo nepoutalo tolik pozornosti. Nechci žádnou z předchozích možností. Pak chci dozadu 3 až 6 převodů ovládaných klasickou přehazovačkou a dopředu jeden tác a jedu. 7 převodů v kombinaci s jedním tácem nedoporučuji, protože se řetěz už příliš kříží.
plusy/ mínusy
+ cena
+ pohodlí více převodů
+ ovládání běžného kola
+ váha
+ jednoduchý servis
- potřeba základní údržby
- nepříliš velký rozsah
Co to je rozsah převodů jízdního kola se dozvíte zde.
„CHCI CESTOVNÍ KOLO“
Tady je imperativem pohodlí na dlouhých cestách. Musím mít možnost si vybrat příhodný převod a musím mít dostatečný rozsah převodů, abych mohl přišlapávat z kopce a vyjet do kopce. Vepředu už potřebuji tedy už minimálně dvoutác ovládaný přesmykačem a vzadu minimálně 6 ideálně 8 převodů ovládaných přehazovačkou. Při správné volbě převodů zvládne takové kolo všechno. Je zde také největší výběr komponentů různé kvality a ceny, protože tohle je nejběžnější pohon jizdního kola. Prověřeno historií.
plusy/ mínusy
+ velké množství převodů
+ velký rozsah převodů
+ ovládání běžného kola
+ váha
- potřeba základní údržby
„CHCI RETRODIRECT“
Cože to chci? Retrodirect je speciální dvoupřevod. Na zadním kole mám dva volnoběžné pastorky malý zabírá dopředu a velký dozadu. Řetěz je veden tak, že když šlapu vpřed zabírá těžký převod a když vzad zabírá lehký. Sice na šlapání vzad si člověk musí zvykat, ale prý je to bomba. Plusy a mínusy si doplňte až vyzkoušíte. Více o retrodirectu zde.
Máte vybráno? Tak vytáhněte starého favorita po tátovi a můžete začít přestavovat. A ať Vám to šlape.
Ondra z Unykátu.