Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

1x12 versus 3x9 versus 2x10

Řeč je samozřejmě o řazení na jízdním kole. Je systém 3x9 tak zastaralý, jak se tvrdí a je systém 1x12 jen machrovinka a pokud nejste trénovaný závodník, nebude Vám stačit rozsah? Pojďme si to spočítat!

Abychom porovnávali porovnatelné převedeme si jednotlivé převodové poměry na vzdálenost, kterou ujedeme na jedno otočení klik. Tady už hraje roli průměr  kola. Rozdíl obvodu mezi 26“ a 29“ je totiž nezanebdatelných 24 cm.

Každý bod grafu tedy představuje vzdálenost, kterou na daný převodový stupeň ujedeme na jedno otočení klik v metrech. Nízká hodnota je lehký převod, vysoká hodnota je těžký převod.

Porovnáme si tyto tři typová kola:

kola 29“, 1x12 převodů, převodník 32 zubů, kazeta 10-50 zubů

1x12 2

 

kola 27,5“, 2x10 převodů, převodníky 38/24, kazeta 11-36 zubů

2x10 2

 

kola 26“, 3x9 převodů, převodníky 44/32/22 zubů, kazeta 11-32 zubů

3x9 2

 

A zde máme všechny tři případy v jednom obrazku.

rozsah porovnani

Na první pohled je patrné, že rozsah převodů, tedy rozdíl mezi nejlehčím a nejtěžším převodem je u všech tří systémů v podstatě stejný. Spíš je třeba se zaměřit na odstupňování jednotlivých převodových stupňů. Když jsou totiž rozdíly mezi jednotlivými převody moc velké, může se stát, že Vám právě ten převod „mezi“ bude chybět. Graf ukazuje jak 1x12 oproti 2x10 a 3x9 směrem k těžším převodům musí stoupat rychleji, protože není k dispozici více převodů.


U systému 1x12 máme tedy k dispozici 12 rychlostí dané kazetou s velkým rozsahem, dnes už úctyhodných 10 až 50 zubů. Rozdíly mezi jednotlivými převody jsou 2, 3, 4, 6 a 8! zubů: 10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50. Pokud nám převody nevyhovují, jediná možnost je dát jiný převodník. Tím si ale jen můžeme vyladit převody více do lehka nebo do těžka, odstupňování převodů zůstane stejné.


U systému 2x10 máme k dispozici o dvě rychlosti více tedy 14, kazeta nemusí mít sama o sobě takový rozsah stačí těch 11-36 zubů a může být postavena tak aby stoupala po 2, 3 a 4 zubech:  11,13,15,17,19,21,24,28,32,36. Můžeme si hrát s kombinacemi menšího a většího převodníku (starý silniční 53/39 zubů versus kompakty 50/34)  a zvětšovat a zmenšovat celkový rozsah. Můžeme si hrát i s rozsahem kazety a mít nejtěžší převody odstupňované po 1 zubu a rozsah dohnat převodníky.


Systém 3x9 poskytne oproti systému 2x10 pouze 1 slovy jednu další rychlost má tedy 15 rychlostí. U trojpřevodníku se skoro polovina převodů vzájemně překrývá. Kazetu ale můžeme volit s malým rozsahem např. 11-30 i menší a dohnat to velkým rozsahem troj-převodníku. Rozdíly mezi jednotlivými převody mohou být po 1, 2, 3 a 4 zubech:11,12,14,16,18,21,24,28,32. Kazetu je v tomto případě možné volit nebo postavit tak, že mezi většinou pastorků bude rozdíl jediného zubu. S takovou kazetou můžeme tedy nejplynuleji zrychlovat a díky trojpřevodníku neztratíme slušný celkový rozsah.


Takže si to shrňme. U 1x12 je dobré vědět jaké převody na kole nejvíce využíváte a pokud si podle toho zvolíte převodník nebudeme mít problém přejít z 2x10 či 3x9 na tento systém. Pokud jsme zvyklí na malé rozdíly mezi jednotlivými rychlostmi (odstupňování po jednom zubu) bude nám vyhovovat 2x10, pokud navíc potřebujete i maximální celkový rozsah je pro Vás 3x9 nebo dokonce 3x10 to pravé.

 

Jak si spočítat celkový rozsah převodů si můžete přečíst zde.


Tak ať vám to šlape.


Ondra z unykátu