Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

7 věcí na které si dát pozor při koupi starého kola z bazaru

Staré kolo může být skvělá koupě. S minimálními investicemi lze pořídit pojízdné a spolehlivé kolo. Na co si ale dát pozor, když kupujete staré kolo z druhé ruky a chcete "sednout a jet".

Těchto sedm bodů si při koupi kola projděte, ať víte co kupujete.

014

1. Prohlédněte rám a vidlici

Drobné oděrky nevadí, ale pokud najdete prasklinu je kolo využitelné už jen na náhradní díly. Zaměřte se na vidlici, představec a místa spojů.

2. Vůle vidlice a klik

Na kole jsou dvě věci, které musí dokonale fungovat. Hlavové složení, tedy upevnění vidlice do rámu a středové složení, tedy upevnění klik. Ani kliky ani vidlice nesmí mít vůli a musí se hladce točit. Nekupujte kolo s vyčvachtaným nebo zadrhlým hlavovým nebo středovým složením, pokud nevíte jak ložiska seřídit nebo opravit.

3. Kolo je zablácené a řetěz má na sobě rez

Jestli původnímu majiteli nestálo kolo před prodejem ani za to, aby ho umyl, zdá se, že je něco špatně. Zrezivělý řetěz může ukazovat na to, že kolo bylo skladováno ve vlhku a špinavé a to není dobře.

4. Řetěz a obotřebení zubů

Přehazovačku si seřídíte relativně snadno, návod najdete zde, ale vytahaný řetěz a opotřebená ozubená kolečka to už je horší. V nejhorším případě budete muset záhy po koupi vyměnit řetěz, kazetu i převodníky, což není úplně levná záležitost. Zeptejte se majitele, kdy naposledy měnil řetěz a kolik je na kole najeto. Řetěz se mění nejdéle po každé sezoně nebo po cca. 3000 km. Vyzkoušejte při jízdě jestli řetěz na některých převodech "nestřílí".

5. Výplety a vycentrování

Prohmatejte výplety jestli kolo nemá poprdané dráty a podívejte se jestli kola nedělají osmu. Jinak budete muset nechat kola přeplést a vycentrovat. Shánět jiná kola může být ošemetné, musíte totiž dbát na to, aby byla kompatibilní se zbytkem.

6. Brzdy

Zkoukněte brzdy. Brzdové páky se nesmí při zmáčknutí dotknout řidítek. Upevnění brzdového lanka nesmí být porušené. Brzdové čelisti musí být kompletní, čisté a mít hladký chod. Brzdové špalky by neměli být úplně sjeté. U hydraulických brzd zkusíme jestli není systém zavzdušněn a podíváme se na brzdové destičky, kolik jim zbývá brzdného materiálu. Nové brzdové botky a brzdové destičky nejsou nic nákladného a jejich výměna je snadná. Mechanické brzdy si i snadno seřídíte sami, ale odvzdušnění hydraulických brzd je lepší nechat na servis.

7. Obutí

Kvalitní obutí je základ. Pokud má kolo 30 let staré zpuchřelé nebo sjeté pláště, nebudete dělat nic jiného než neustále lepit duše. Pokud tedy kupujete kolo se starými plášti počítejte s vícenáklady za kvalitní pláště a duše.

Nekupujte kola na dálku podle fotek. Pokud je kolo prodáváno jako pojízdné nebo zpojízdněné, máte ze zákona nárok na 3 měsíční záruku. Tu lze uplatnit jen když máte doklad o koupi. Nevybírejte jen podle ceny. Pokud chcete mít jistotu, že do kola nebudete muset už nic investovat, dejte přednost zrepasovaným kolům a kolům po servisu. Nekupujte kola, u kterých máte podezření, že jsou kradená.  

A pokud máte kola rádi a rádi si je seřizujete, čistíte a opravujete tak se klidně pusťte do repase nějakého starého nepojízdného kola, musíte ale počítat s dalšími náklady na náhradní díly a nějaký ten verkcajk.

Ondra z unykátu