Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Jak seřídit ráfkové brzdy

Jednou z výhod ráfkových brzd je jejich snadná údržba a seřízení a na to se teď podíváme.

Princip přenosu síly z brzdové páky na brzdové čelisti je zřejmý z následující animace. Stejně tak je vidět, jak seřídit citlivost brzdových pák pomocí dorazu bowdenu. V animaci jsou staré klasické silniční brzdové čelisti ale principiálně stejně to funguje u všech typů brzd: excentricků, véček i cantilevrů.

brzda serizeni.

A co když je brzdová čelist vyosená a jeden špalek je dál od ráfku než druhý.


U starých klasických brzd musíte úplně uvolnit celou čelist v uchycení do rámu, pootočit a zase utáhnout. Vložte tam podložku na obrázku, zabrání něchtěnému pooteční čelisti při utahování.

830 ozubena podlozka brzdyDia Compe Classic DC730 Brakes grande

 

Excentrické ráfkové brzdy mají malý šroubek, kterým se dá vyladit pozice ramen vůči ráfku. Pokud je vyosení opravdu velké, je třeba uvolnit čelisti v uchycení do rámu a srovnat nejdříve jako u klasických brzd.

prod27807 IMGSET sipky

 

U véček, V-brake brzd a cantilever brzd je to řešeno trochu jinak. Každé rameno má svou vlastní předepínací pružinu a každé rameno má samostatně šroubek pro nastavení předepnutí této pružiny. Takže když chceme, aby se špalky posunuli doprava, přitáhneme pravý šroubek a povolíme levý. Pravá pružina je více napnutá a levá méně a celá sestatva se přesune do prava. Nastavení se plně projeví až po zmáčknutí brzdové páky. Někdy je  šroubek jen jeden a předepnutí se dá nastavit jen na jedné straně, princip seřízení zůstává stejný.

shimano tiagra grade r463 2013 sipky     shimano cantilever brake sipky    images sipky

A nakonec jeden fígl neboli "hack".
Když měníte brzdové špalky, dejte tam ty nové nejdříve na volno, šroub přitáhněte jen rukou, jen aby tam držely. Zmáčkněte páku a zajistěte ji něčím v zabržděné poloze (já používám pásek od klipsen). Potom povolte šroub brzdových špalků, srovnejte si je pěkně přesně na ráfek a pevně utáhněte šroub špalku a máte to, brzdové špalky krásně přesně dosedají kolmo na ráfek, stačí už jen seřídit citlivost pák a jedu. Tento postup nepoužívejte v případě těchto cantileverů na obrázku.

images

Brzdy byste měli kontrolovat po každé, když sedáte na kolo a tím spíš pokud jste je seřizovali. A jenom tak podotýkám, že nepřebírám zodpovědnost za případné újmy na zdraví a majetku, způsobené špatně seřízenými brzdami.


Tak bezpečnost především a čus.


Ondra z unykátu