Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

815ac06516686abd3b6b1ebb037d47d7.jpg
d89639607ef47264c384080688cd5a82.jpg
017
392c4fde159abf00aac9e7cb2050bac4.jpg
019
3ca081833f7f9d844418fc265085e8bc.jpg
635741d9fb9b4e398f933506d17d5f74.jpg
015
020

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Unykát | Renovace a přestavba jízdních kol

Rozhodli jste se, že si postavíte singlspída a teď přemýšlíte jaký si zvolit převod? Řekněme si to otevřeně, vždy to bude kompromis. Holt Česko není Nizozemí.

Festky a ostatní jednopřevody se hodí spíše na jednoduchá městská kola a na cesty po rovině. K dispozici máme, jak název napovídá, jediný převod. Když jsem ještě jezdil na torpédu osvědčil se mi převodový poměr zhruba 2,0 tedy převodník/pastorek 42/21 nebo 36/18. Při rychlosti 20 km/h a průměru kola 0,7 m to vychází na frekvenci 1,2 otočení klik za vteřinu.

20 (km/h) / 3,6 = 5,55 (m/s)
Obvod kola = π x 0,7 (m) = 2,19
Dráha na jedno otočení klik = odvod kola x převodový poměr 2,19 x 2 = 4,38

rychlost(m/s) / dráha na jedno otočení klik (m) = otočení klik za vteřinu
5,55/ 4,38 = 1,2 otočení klik za vteřinu

Při 25 km/h je to 1,6 otočení klik za vteřinu tedy kadence 96 otáček za minutu a naopak při rychlosti 7 km/h 0,44 otočení klik za vteřinu tedy kadence 26 otáček za minutu. Na rovině je odpor pedálů malý a frekvence šlapání již značně vysoká, což velmi rychle unavuje sedací partyje, oproti tomu do kopce je odpor markantní a frekvence nepříjemně nízká. Prostě na rovině na kašpárka, do kopce na kámen.

Někdo tedy raději zvolí těžší převod např. převodník/pastorek 51/22 tedy převod 2,3, aby měl jízdu po rovině pohodlnější a kolo do kopce případně vede.

Jinému zase nevadí jet po rovině pod 20km/h a vyjede už kdejaký kopec, ten volí převod 36/20 tedy 1,8.

Sedla doporučuji volit pro lehčí jednopřevody pohodlná, odpružená, aby se delší jízda nestala utrpením.

Ať to šlape.

Ondra z Unykátu