Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Má cenu opravovat staré kolo nebo koupit nové?

Vyplatí se investovat peníze do svého starého kola anebo je lepší si koupit úplně nové?

Na jízdním kole určeném pro běžného spotřebitele mají různé skupiny dílů různou životnost. Tak například rám mívá zpravidla životnost 15 a více let. Oproti tomu například kazeta, řetěz a převodníky mají životnost +- 3000 km, což u někoho znamená tři měsíce a u někoho tři roky, ale pořád je to jen zlomek životnosti rámu. Když se tedy na kolo díváte jako na celek raději si pořidíte celé nové kolo. Pokud se ale na kolo podíváte komponent po komponentu, rozhodnutí už tak jednoznačné není.

2269ed5a8c0db405015c01089ae2b372

Toto kolo bylo postaveno na rámové sadě Fort a osazeno je díly Campagnolo Mirage, Veloce a Xenon

Cena je klíčovou otázkou. Ve chvíli, kdy obchodníkovi zaplatíte za běžné nové kolo (řekněme do 20 tis. Kč) jeho cena klesne až o 30%. Kolo v záruce se dá prodat ještě celkem dobře, ale kolo po záruce zpravidla klesne na ceně až o 70% z kupní ceny. Z pohledu nákladů je tedy méně výhodné kupovat si každé dva tři roky nové běžné kolo.

Paradoxně můžete ušetřit, když si koupíte dražší kolo (řekněme 40-60tis. korun). Zde je zásadní vybrat si kolo, které Vám bude vyhovovat a hledět na kvalitu a trvanlivost osazení. Takové kolo Vám může sloužit i trojnásobně dlouho a jeho cena nebude časem tolik klesat a vy ho budete moci kdykoli dobře prodat. Nebo můžete do svého kola začít investovat. S novým kolem kupujete nový rám, nové kliky, novou vidlici, novou sedlovku, nová řidítka, nové páky řazení atd.. To jsou všechno věci, které se opotřebovávají málo. Každá koruna, kterou dáte do svého starého kola bude vynaložena na snížení váhy, zvýšení jeho kvality a životnosti. Nové díly Vám jistě rádi namontují v rámci velkého servisu ve Vašem oblíbeném cykloservisu. V tomto případě je tedy investování do starého kola opodstatněné a logické.

859ccb65c3e317ac0e708367ff45a7f9

Rám Gary Fisher z roku 2002, i takhle se dá stavět na dobrém základě.


Ale i levnější běžná kola lze postupně udržovat nebo i upgradovat a nemusí to stát moc peněz. Vyplatí se nakupovat kvalitní, lepší díly z druhé ruky a postupnými menšími investicemi kolo vylepšovat. Můžete si tak kolo přizpůsobovat svým specifickým požadavkům a ergonomii a stavět si svůj speciálek, přesně podle Vašich možností a preferencí. Čisté díly Vám jistě rádi namontují při servisu. Z druhé ruky nedoporučuji kupovat kazety, řetězy, převodníky a pláště, tyto věci vždy raději nakupte nové. Nikdy si nebuďte jistí, že díly na kolo jsou automaticky kompatibilní, vždy se poraďte s prodávajícím nebo s někým "od kol". Zvláště řazení kupujte pro jistotu v sadě: přehazovačka - kazeta - páčka řazení, přesmykač - páčka řazení. U ráfkových brzd je třeba dát také pozor a nekombinovat systémy. Jsou v zásadě tři: silniční, cantilever a V-brake. Páčka na V-brake Vám na silniční čelisti nebude fungovat! Vždy jaká čelist taková páka. U hydraulických brzd z bazaru je třeba počítat pro jistotu s náklady na odvzdušnění a výměnu brzdových destiček.

1e05398b2a4c12cf97259625c99d2543

Ocelová rámová sada Author, u tohoto kola jsme se zaměřili na vylepšení vzhledu, váhy a posedu, kola jsou vypletena na nábojích Shimano Sora.


Důvodem proč investovat do svého starého kola nemusí být jen peníze. Svou roli hraje i emoční či historická hodnota kola. Pokud si chcete dát kolo před obchod jako reklamu nebo na zeď, stačí ho důkladně vyčistit. Pokud na něm ale chcete jezdit, je třeba směřovat investice do spolehlivosti, bezpečnosti a provozuschopnosti.

aab9e9b689868b0ecb9ce8ce0a6e593e

Kompletně zprovozněné předválečné kolo možná z roku 1925.


Nakonec bych zmínil ještě jeden důvod, proč nevyhazovat svoje staré kolo a to je ekologické stopa. Vyhodit celé kolo, které má třeba jen neseřízené řazení nebo zpuchřelé pláště, je škoda. Vyhazujete totiž i všechny ty díly z oceli, aluminia a duralu, které mohou sloužit spolehlivě dál. Recyklace je možná, ale složitá a tím i drahá, nejlepší je používat spolehlivé díly dál, tak jak jsou a opotřebované vyměnit.

d774ea07d84ade30a8097d10346c06ab

I na rámech Favorit lze postavit kolo pod 10 kg, váhy bylo dosaženo klikami a středem Shimano Dura Ace, ráfky Campagnolo Lambda Strada a galuskami Tufo. Nevýhodou je pouze mírně menší tuhost ocelového rámu oproti carbonovému.

Nemám v úmyslu přesvědčovat někoho, aby si nekupoval nové kolo. To ne. Jen mi připadá, že ta volba není vždy tak jasná, jak se může na první pohled zdát.


Ať Vám to šlape, ať už na novém nebo starém kole.

Ondra z unykátu