Používáme základní cookies z Vašeho prohlížeče. Pokud budete nadále prohlížet tyto stránky, předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Recenze Sturmey Archer S2 a S2C Kickshift

Přemýšlíte o téhle vychytávce? Něco jsem najezdil jak na variantě S2C s torpédem tak na volnoběžné variantě S2 a zde jsou mé dojmy.

 Sturmey Archer S2/S2C Kickshift je nábojová převodovka se dvěmi rychlostmi. Rychlosti se mění zašlápnutím o cca. čtvrt až půl otáčky klik. Rozsah převodů je 1 až 1,38. Součástí balení je i pastorek 20z. V kombinaci s převodníkem 36z to dává dva převody: 36z ku 20z tedy převod 1,8 (otočení kola na jedno otočení klik) a po přeřazení dostaneme převod 1,8x1,38=2,484 (otočení kola na jedno otočení klik) což odpovídá převodu 36z ku 14z. Pomocí velikosti převodníku a pastorku si lze posunout převody více do těžka nebo případně i více do lehka. Náboj se hodí do rámů s nastavitelnou vzdáleností zadní osy a středu, pokud ho chcete použít do rámu bez nastavitelné zadní osy, nevyhnete se napínáku řetězu, pokud možno napínáku "na pevno".


Kickshift volnoběžka

d0c8e8e895de0b761d88f572ea80c5ac

5049a29388cff82210af31e38f0772bc

Původně řemenový singlespeed jsme přestavěli na doublespeed.

Instalace náboje S2 je snadná, není třeba nic seřizovat. Nezapomeňte zajistit osu proti protáčení, jinak je možné, že se při jízdě uvolní matice náboje. Je třeba si trochu zvyknout na přehazování zašlápnutím. Někdy přehodíte ani nevíte jak a jindy je třeba zašlápnutí opakovat vícekrát. Snadno se stane i to, že jedním velkým zašlápnutí přehodíte na druhý a hned zpátky na první převod. Časté přehazování mi není pohodlné a tak vždy nechávám zařazený jeden stupeň podle situace, na rovině i do mírných kopců jedu celou dobu na těžší do kopce zase celou dobu na lehčí i když některé úseky nejsou tak prudké. Díky tomu, že převody jsou jen dva, vždy dobře drží a nestane se, že by prokluzovali. Náboj vydrží i celkem hrubé zacházení, otázka je na jak dlouho. S touhle variantou jsem byl velmi spokojen. Na katké a středně dlouhé cesty po městě jak dělané.

Kickshift s torpédem

83d506c341575687eecc4fab8a75b740

e85ec89fce72bb3844b53b473a6177b2

Stavba na rámu Favorit, brzdí i přehazuje se zašlápnutím.

Kickshift S2C má navíc bubnovou brzdu ovládanou zašlápnutím. Tím přibývá i nutnost přichytit páku torpéda k zadní vidlici a také zajištění řetězu proti padání. Když soadne řetěz, nemůžete totiž brzdit. Brzda torpédo má ale dostatečný výkon i velmi dobré postupné dávkování brzdné síly. Lze tedy postavit celkem pohodlné a bezpečné kolo jen na této brzdě bez brzdových a řadících pák i bez brzdových třmenů a bowdenů (upozorňuji, že s český silniční zákon požaduje, aby kolo bylo vybaveno dvěma nezávislými brzdami). Při krátkém zašlápnutí náboj přeřadí a při zašlápnutí o cca. půlotáčky a více začne brzdit. Jako problém vidím to, že při většině brždění si i přehodíte a tak po skoro každém brždění řešíte i přehazování na požadovanou rychlost. Řešil jsem to tak, že jsem po dobrždění ještě jednou zašlápl, abych dostal převod, který byl zařazen před bržděním. A je tu ještě jedna věc: často při přehazování i nechtíc přibrzdíte. Na můj vkus je to moc funkcí na jedno zašlápnutí. Dá se na to zvyknout, ale mě to nebylo pohodlné. Pokud chcete oholené kolo bez bowdenů a hodil by se Vám převod navíc, pak je tento náboj jedno z mála (ne-li jediné) řešení.

Celkové hodnocení

Co se mi moc líbí je to, že náboj je naprosto bezúdržbový. Vše je schováno uvnitř. Nevadí mu špína ani mokro. Výrobek má za mě velmi dobrý poměr cena/výkon. Kickshift ale určitě není schopen nahradit klasickou přehazovačku, která poskytuje jak větší rozsah převodů, tak i jemnější odstupňování. Kickshift je ideální náboj na jednoduché a bezúdržbové městské kolo, skvěle se hodí pro přestavby starších ocelových rámů a dobře bude fungovat s řemenovým pohonem.

Ať vám to šlape.

Ondra z unykátu